Wolne popołudniowe terminy w środy w gabinecie przy ulicy Smoczej 26.
Zapraszam do kontaktu.

Depresja

man-with-depress-feeling-expression-PUQ86CDNegatywne emocje, smutek, u wielu ludzi są stanem normalnym, występującym w życiu od czasu do czasu. Jednak coraz częściej w społeczeństwie można spotkać się z przypadkami depresji, to znaczy przewlekłych zaburzeń nastroju (które dwa razy częściej dotyczą kobiet niż mężczyzn).

Granica pomiędzy zwykłym przygnębieniem a depresją (będącą stanem chorobowym) nie jest wyraźna, jednak są pewne objawy, które pozwalają odróżnić od siebie te dwa stany. Trzeba też wiedzieć, że depresja nie zniknie sama i powinna być leczona.

Jakie są objawy depresji?

Spadek nastroju i "normalne" przygnębienie nie świadczą jeszcze o depresji. Są to bowiem emocje, których doświadcza się wielokrotnie. Szczególnie wtedy, kiedy są spowodowane przez wyjątkowe i trudne sytuacje, np. śmierć bliskiej osoby, rozstanie z bliską osobą czy problemy z pracą. Choroba jaką jest depresja, także wiąże się oczywiście z obniżeniem nastroju, ale aby ją zdiagnozować muszą jej towarzyszyć (przez przynajmniej dwa tygodnie) także inne symptomy. Mowa tutaj o symptomach:

• Emocjonalnych: płacz, smutek oraz towarzyszący mu lęk, utrata radości życia, niekiedy także dysforia.
  • Poznawczych: obniżona samoocena i negatywny obraz własnej osoby, samooskarżenia, utrata zainteresowań, wysoki pesymizm, skrajna rezygnacja, czasem też urojenia depresyjne.
  • Motywacyjnych: trudności z podejmowaniem decyzji, rezygnacja z dotychczasowych aktywności, problemy z mobilizacją do różnego rodzaju (nawet najprostszych) działań, zaniedbywanie higieny osobistej i codziennych obowiązków, spowolnienie psychoruchowe.
  • Somatycznych: utrata apetytu, zaburzenia rytmu snu i czuwania, ciągłe zmęczenie, brak energii, utrata popędu seksualnego, utrata wagi, bóle żołądkowo-jelitowe, bóle głowy, podbrzusza i pleców, mrowienie kończyn.
  • Wyglądu i zachowania: uboga mimika, smutny wyraz twarzy, monotonny ton głosu, spowolnione tempo wypowiedzi, spowolnione i ociężałe ruchy, niepokój ruchowy (tzn. częsta zmiana pozycji w czasie siedzenia, manipulowanie palcami).

Bardzo ważnym i niebezpiecznym objawem depresji mogą być też myśli oraz próby samobójcze i inne zachowania autodestrukcyjne. Chorzy mogą mieć też omamy i urojenia, łatwiej będą też popadać w uzależnienia. Wymienione tutaj objawy mogą mieć u różnych osób odmienne nasilenie, niektóre z nich nie pojawią się wcale. Kiedy jednak tego rodzaju zachowania utrzymują się dłużej niż dwa tygodnie, trzeba udać się się do lekarza pierwszego kontaktu, psychologa lub psychiatry.

Depresja Warszawa - najlepsze miejsce do szukania lekarskiej pomocy

Depresję można, a przede wszystkim powinno się leczyć. Najlepiej w sposób kompleksowy, to znaczy łącząc psychoterapię i farmakoterapię. Trzeba też dowiedzieć się o niej jak najwięcej - taką wiedzę powinna posiąść zarówno osoba chora, jak i jej najbliżsi. Jeśli chodzi o leki, to wiele osób potrzebujących pomocy korzysta obecnie z terapii lekami przeciwdepresyjnymi.

Tak zwane antydepresanty bierze się zazwyczaj na początku terapii. Ważne jest to, że nie powodują one prawie żadnych skutków ubocznych, nie uzależniają oraz nie zmieniają osobowości. Nie są to także środki pobudzające ani uspokajające. Tego rodzaju farmakoterapię bardzo często uzupełnia się psychoterapią. Jej najczęstszą metodą jest terapia poznawczo-behawioralna, skupiająca się na analizie problemów pacjenta i wykształcaniu pozytywnych reakcji. Efekty leczenia są indywidualne, zależne od danej osoby i jej sytuacji życiowej. Po lekkiej poprawie, kiedy pacjent będzie już w stanie działać, w zwalczaniu depresji pomóc może także aktywność fizyczna.