Nerwica Warszawa

Nerwica - czym jest i jak ją leczymy?

Nerwica to zaburzenie psychiczne, które objawia się problemami somatycznymi (takimi jak kołatanie serca, drżenie rąk, bóle głowy i brzucha) oraz poznawczymi (mogą pojawić się problemy z koncentracją, problemy emocjonalne – fobie i przygnębienie albo bezprzedmiotowy lęk). Leczenie nerwicy najczęściej przebiega dwutorowo, a mianowicie łączy się leczenie farmakologiczne z psychoterapią i wymaga czasu. Warto jednak je podjąć, ponieważ choroba ta może całkowicie uniemożliwić normalne życie.

Czym jest nerwica lękowa?

nerwica Warszawa

Terminem nerwica określa się niepsychotyczne zaburzenia psychiczne, wiążące się z doświadczaniem cierpienia, napięcia oraz lęku, które utrudniają bądź nawet uniemożliwią codzienne funkcjonowanie. Uważa się, że ta choroba emocji spowodowana jest nieświadomymi i nierozwiązanymi konfliktami wewnętrznymi.

Nerwica lękowa dotyka nie tylko dorosłych, ale również nastolatków. Jest trudna do zdiagnozowania, bo wiąże się z wykonaniem szeregu badań, wykluczających inne schorzenia. Podczas badania często wykrywane są niedobory hormonalne i witaminowe, które dodatkowo mogą nasilić objawy choroby.

Z nerwicą zmaga się około 8 milionów Polaków, w wielu przypadkach choroba jest bagatelizowana i nieleczona przez lata.

Objawy nerwicy lękowej

Nerwica lękowa objawia się somatycznie, poznawczo oraz emocjonalnie.

Podłożem tej choroby jest nieuzasadniony lęk, który nasila się tym bardziej, im chory mniej jest świadomy przyczyn tego stanu. Na początku najbardziej widoczne są intensywne skutki somatyczne, pozornie pojawiające się bez konkretnego powodu, takie jak:
• bóle żołądka oraz brzucha,
• migreny i bóle głowy,
• nudności oraz wymioty,
• kołatanie serca,
• nagłe ataki zimna bądź gorąca,
• drżenie rąk i nóg,
• zaburzenia równowagi,
• problemy z seksualnością.

Osoba cierpiąca na nerwicę zaczyna również odczuwać problemy poznawcze. Mogą pojawiać się problemy z pamięcią, a w przypadku ataków lękowych nawet chwilowe amnezje. Objawom tym towarzyszy brak koncentracji uwagi, a także występowanie natrętnych myśli. Chory doświadcza odrealnienia, postrzegając rzeczywistość w swój wymyślony sposób.

W przypadku objawów emocjonalnych to skupiają się one wokół stanów lękowych i wynikają z niepokoju, fobii i ataków paniki. Chory jest stale przygnębiony i apatyczny, a do tego brak mu motywacji do działania.

Nerwica lękowa – leczenie

W leczeniu nerwicy najczęściej stosuje się leczenie farmakologiczne i psychoterapeutyczne.

W przypadku silnych lęków, utrudniających codzienne funkcjonowanie, lekarz przepisuje choremu środki uspokajające lub antydepresyjne. Leki nie powodują, że pacjent pozbędzie się lęków i zaburzeń, ale dziki nim łatwiej jest je znieść, a także umożliwią podjęcie psychoterapii.

Podczas psychoterapii pacjent otrzymuje wsparcie i odpowiednie warunki do konfrontacji z własnymi problemami. Podczas sesji zaczyna odkrywać zaburzenia postrzegania siebie i znajduje przyczyn tych zaburzeń, dzięki czemu podejmuje próbę rozprawienia się z przeszłością, która pozostawiła ślad na jego osobowości. Psychoterapia polega również na rozwiązywaniu bieżących konfliktów, budowaniu trwałego poczucia własnej wartości oraz uczeniu się różnych umiejętności interpersonalnych.

Nerwica Warszawa

Leczenie nerwicy to proces długotrwały, ale warto się go podjąć, by móc normalnie funkcjonować w życiu. Pomocy należy szukać u specjalistów, przy czym samo leczenie farmakologiczne nie wystarczy, potrzebne jest również wsparcie psychoterapeuty. Przy wyszukaniu odpowiedniego wsparcia medycznego przez Internet warto wpisać frazę kluczowa typu „nerwica Warszawa” i sprawdzić opinie innych pacjentów na temat danego lekarza lub ośrodka.